Creditele reprezintă „o privare faţă de bucuriile vieţii“, consideră românii care au contractat, în ultimii zece ani, împrumuturi imobiliare, ipotecare ori de nevoi personale, arată un studiu realizat în aprilie de Societatea română de cercetare şi consultanţă „Exact”. „Românii sunt conştienţi că împrumuturile reprezintă un ajutor pe care nimeni altcineva nu îl putea oferi sau o soluţie relativ rapidă la o problemă avută. Totuşi, oamenii percep banca drept o entitate care pune stăpânire pe existenţa lor. Din cauza costurilor mari pe care trebuie să le achite lunar timp de ani de zile, micile momente de bucurie şi răsfăţ dispar, fiind înlocuite de stres, griji şi, adesea, frustrări“, spun autorii studiului. Potrivit „Exact”, clienţii băncilor se aşteaptă ca procesul de comunicare să fie unul transparent, să fie informaţi în legătură cu toate costurile şi condiţiile, iar banca să fie flexibilă, prin oferirea mai multor posibilităţi de accesare a serviciilor şi produselor sale. „Totodată, oamenii simt nevoia unui răspuns rapid din partea băncilor atunci când decid să contracteze un credit şi de seriozitate în perioada de creditare“, punctează reprezentantul „Exact” Irina Rainer.
Participanţii la studiu au indicat şi marile nemulţumiri pe care le au în relaţia cu banca: birocraţia (solicitarea unor acte a căror eliberare poate dura multe zile), aglomeraţia (cozile la casierii) şi lipsa transparenței (comunicare centrată pe beneficiile clientului, fără a fi menţionate toate condiţiile contractuale şi întreaga listă de comisioane). „Un alt lucru interesant care a ieşit la iveală este că, deşi în aparenţă băncile se întrec în oferte pentru produsele bancare, cei mai mult respondenţi au spus că posibilitatea de alegere le-a fost îngrădită, din varii motive – fie îndeplineau condiţiile de eligibilitate doar la 1-2 bănci, fie nu găseau produsul potrivit decât în câteva locuri“, notează Irina Rainer. Studiul a fost realizat în intervalul 16 martie – 3 aprilie.