În ultima perioadă, cumpărăturile online sunt în număr tot mai mare. Este mult mai simplu şi la îndemână. Pot apărea însă, şi probleme. Mai exact, să constatăm, la deschiderea colectului, că, de fapt, în interior nu era ceea ce ne-am dorit cu adevărat. Produsul, în poză, arăta mult mai bine. Nu trebuie să intrăm în panică. Specialişti ai Centrului European al Consumatorilor – ECC România spun că există soluţii pentru a renunţa la contract, dar şi soluţii pentru a recupera banii. „Specific achiziţiilor online este faptul că, pentru majoritatea contractelor, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege. Cele 14 zile se calculează de la data semnării contractului pentru servicii sau de la momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existenţa dreptului de retragere, termenul în care poţi renunţa la contract este de 12 luni”, explică specialiştii ECC. Mai exact, îţi poţi exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziţie de profesionist (de regulă, online), fie trimiţând un mesaj din care să reiasă clar intenţia ta şi în care să specifici cel puţin următoarele: identitatea ta, numărul şi data comenzii, produsul şi preţul plătit. Profesionistul trebuie să îţi ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice. Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcţionează, atunci este posibil ca profesionistul să-ţi reţină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului. Trebuie menţionat că sunt şi contracte din care nu te poţi retrage: funizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau expira rapid; furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de tine; furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente; furnizarea de ziare, periodice şi reviste, cu excepţia contractelor de abonament; furnizarea de produse confecţionate după specificaţiile prezentate de tine sau personalizate în mod clar; furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare; contractele încheiate în cadrul unei licitaţii; prestarea de servicii de transport, cazare, agrement, închiriere de maşini sau catering.